Translate

duminică, 22 august 2010

Scurt istoric al aviaţiei

Orville Wright şi Wilbur Wright
Zborul propulsat a inceput pe dunele bătute de vânt ale Carolinei de Nord şi apoi a schimbat lumea, redefinind călătoriile, războiul şi concepţiile cele mai elementare ale omului despre distanţă si timp. Orville Wright şi Wilbur Wright au reuşit primul zbor propulsat, controlat şi menţinut, pilotat de un echipaj uman, cu un aparat mai greu decât aerul, pe 17 decembrie 1903. Orville a decolat primul, dar Wilbur a facut cel mai lung zbor dintre cele patru din acea zi, parcurgând 260 de metri intr-un timp de 59 de secunde. In 1908, după cinci ani de perfectionari asidue aduse aparatului si tehnicii de pilotaj, cei doi frati i-au uimit pe observatorii americani si europeni cu abilitatea lor de a se mentine in aer timp de mai bine de o ora, de a urca, vira si ateriza cu usurinta si graţia unei păsări.
Alberto Santos Dumont


Alberto Santos-Dumont este a treia persoană care a zburat cu o navă propulsată. Experimentat pilot de dirijabile, el a auzit de progresele fratilor Wright in 1904, in timpul vizitei in SUA. În anul 1906, Santos-Dumont face primul zbor european cu un aparat mai greu decât aerul, modelat dupa un zmeu celular.
Henri Farman


Henri Farman a încheiat primul zbor circular al Europei în anul 1908, câstigand în continuare alte premii cu biplanul său. Fabrica constructoare de avioane a lui Farman a contribuit la cresterea semnificativă a numărului de avioane in timpul primului razboi mondial. Constructorii de avioane din Franta, Germania, Anglia, SUA şi Italia au fabricat in jur de 200.000 de aparate intre 1914 si 1918.
Louis-Charles Breguet


Louis-Charles Breguet şi-a construit primul aparat de succes in 1909. El a dezvoltat bombardierul Breguet XIV si avionul de recunoastere utilizate de fortele franceze in primul război mondial si in anii '20. Breguet XIV a devenit unul dintre celebrele avioane franceze de luptă.
Glenn Curtiss


Glenn Curtiss a marit puterea mecanica a zborurilor. Constructor talentat de motoare, Curtiss a facut primmul sau zbor cu avionul in 1908, cand a implinit 30 de ani. in anul urma;tor a castigat doua premii de viteza la demonstratia aeriana internationala de la Reims, Franta, zburand cu circa 75 km/h. El a proiectat un avion care sa decoleze si sa aterizeze pe apa, iar biplanele Curtiss au fost primele care au executat operatiuni de pe puntea unei nave de razboi. Tot firma sa a construit prima aeronava (NC-4) care a traversat Oceanul Atlantic.


Igor Sikorsky a lansat în 1913 primul avion cvadrimotor din lume, Cavalerul Rus, cunoscut sub numele Le Grand. O versiune ulterioara a biplanului său, Muromets II, a servit ca bombardier în primul război mondial. Fugind de revolutia bolsevica, Sikorsky s-a stabilit in SUA, unde şi-a facut propria firma de avioane. Ulterior, şi-a castigat faima prin navele sale amfibii si aeriene. La sfarsitul anilor '30, Sikorsky a proiectat si zburat cu VS-300, strămosul elicopterului modern.


Un comentariu:

  1. Fratii Wright au fost niste impostori

    Pe linga faptul ca motorul lor era prea slab sa ridice avionul de la sol, fratii Wright mai folosesc in 1903 si elice care au aparut abia in 1908, ca sa nu mai vorbim ca in Noiembrie 1907, unul din frati l-a vazut pe Henri Farman zburind la Paris cu un avion foarte asemanator celui cu care, echipat cu un motor frantuzesc marca Barriquand et Marre, W. si O. Wright aveau sa apara in public abia incepind din August 1908.

    vezi: http://wright-brothers.wikidot.com

    RăspundețiȘtergere