Tip | avion militar de atac pentru suport aerian |
---|---|
Țară de origine | Statele Unite |
Constructor | Fairchild-Republic |
Zbor inaugural | 10 mai 1972 |
Introdus | martie 1977 |
Stare | ieșit din fabricație în serviciul activ al US Air Force |
Beneficiar principal | US Air Force |
Bucăți fabricate | 715 |
Cost unitar | 11,7 milioane US$ |
Deşi la sfărsitul anului 1990 era destinat să ajungă fier vechi, A-10 a mai opţinut o amânare de câţiva ani pentru a putea lupta în prima linie, moment în care Războiul din Golf din 1991 a arătat că avionul nu este prea bătrân, prea lent sau prea vulnerabil pentru a opera deasupra teatrelor de luptă moderne. Criticii proiectului A-10 au susţinut mereu ca blindaj, sistemele redutante şi manevrabilitatea extremă la altitudini foarte mici nu vor garanta supraviţuirea aparatului într-un astfel de mediu. Cu toate acestea, Thundrbolt II, proiectat să lupe în Europa de Vest, a depşit aceste critici, dovedinduse un aparat performant şi de încredere.
În timpul Operaţiunii Futună în Deşert 'Warthog" a devenit favoritul presei şi al publicului, în mare parte spre disperarea generalilor care doreu cu îndârjire sa îl înlocuiască cu o flotă de F-16 dedicată mosiunilor de sprijin aerian apropiat.De atunci el a servit cu promtitudine atât in Afganistan(începând cu 2001) cât şi în Irak(după 2003) şi este avionul de sprijin de care depind trupele de la sol când se află în fşa unui inamic superior din punct de vedere numeric.
Numele oficial al avionului A-10 vine de la avionul din al Doilea Război Mondial Republic P-47 Thunderbolt, un avion de vânătoare care era eficient în special în suportul aerian de apropiere. Oricum, A-10 este cunoscut mai bine după porecla sa Warthog sau, mai scurt, numai Hog. Ca misiune secundară, el oferă control aerian aeropurtat de avangardă, ghidând alte avioane spre ținte terestre. Avioanele A-10 folosite în principal în acest scop sunt desemnate prin indicativul OA-10.
A-10 Thunderbolt II în timpul unei misiuni de luptă NATO Operation Allied Force, în 1990. Avionul aparține escadronului 81, 52nd Fighter Wing, USAF.
Noile "Hog"
Avionul A-10 A din timpul Războiului Rece a fost special proiectat în jurul tunului General Electric GAU-8 Avenger şi a capacităţilor sale excepţionale de penetrare a blindajului. Acesta combinat cu racheta AGM-65 Maverrick de tip 'tragi şi degajează", s-a dovedit devastator în faţa forţelor irakiene în 1991 în timpul Războiului din Golf. Dar odată cu operaţiunile din Afganistan şi Irak în cadrul campaniei Iraki Freedom, s-a shimbat în mod dramatic modul de utilizare al avionului A-10. El nu mai vâna tancuri,camioane şi vehicule blindate pe un câmp de luptă în desfăşurare; acum trebuia să distrugă grupuri enigmatice de insurgenţi, mici , mobile şi greu de găsit, aflaţi în mediul urban şi rural. Pentru a echipa mai bine avioanele A-10 pentru aceste noi misiuni, a fost implementat un program de moderniyare PE(Precision Engagement).
În 2005 'Warthog' a intrat în era digitala odata cu decolarea primului A-10C. Beneficiind de pe urma programului PE, noul 'Hog" are acum o cabină modernă-"glass cockpit" (cabină cu afişaje multifuncţionale), SISTEME DE COMUNICAŢIE PRIN SATELIT, gps, container de detectare a ţintei, armament cu ghidare prin GPS şi laser(LGB-Laser Guided Bomb ) şi alte noi caracteristici.
tunul General Electric GAU-8 Avenger |
În 2005 'Warthog' a intrat în era digitala odata cu decolarea primului A-10C. Beneficiind de pe urma programului PE, noul 'Hog" are acum o cabină modernă-"glass cockpit" (cabină cu afişaje multifuncţionale), SISTEME DE COMUNICAŢIE PRIN SATELIT, gps, container de detectare a ţintei, armament cu ghidare prin GPS şi laser(LGB-Laser Guided Bomb ) şi alte noi caracteristici.
Caracteristici generale
- Echipaj: 1
- Lungime: 16,26 m
- Anvergura: 17,53 m
- Înălțime: 4.47 m
- Suprafața portantă (aripi): 47,0 mp
- Greutate standard: 13782 kg
- Greutate maximă la decolare: 23000 kg
- Motor: 2 turboreactoare General Electric TF34-GE-100A
- Viteza maximă: 706 km/h, la nivelul mării
- Viteza de croazieră: 560 km/h
- Plafon altitudine: 13700 m
- Viteza ascensională: 30 m/s
- Raport tracțiune/greutate: 0,36
- Tunuri: 1 × 30 mm GAU-8/A Avenger
- Combinații de rachete:
- 4 × LAU-61/LAU-68
- 4 × LAU-5003
- 6 × LAU-10
- 2 × AIM-9 rachete aer-aer Sidewinder
- 8 × AGM-65 rachete aer-sol Maverick
În general, se poate spune despre A-10 Thunderbolt II că este un avion simplu, solid și eficace; cele două turboreactoare dublu flux cu care este dotat îi asigură un raport tracțiune/greutate foarte mare pentru clasa sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu