Junkers JU 87 Stuka văzut in forma sa originală |
Puţine avioane au provocat o teroare atât de mare,atât trupelor regulate cât şi asupra populaţiei civile, ca mult-urâtul bombardier în picaj Junkers JU 87 . Cunoscut de cei mai multi drept Stuka (din germană Sturzkampfflugzeug = bombardier în picaj),
Acest avion, spre deosebire de bombardierele obișnuite ale timpului respectiv, putea să intre în picaj controlat, având astfel ținta mereu în vizor și trimițând bombele cu o precizie mult mai mare decât ar fi făcut-o oricare alt bombardier clasic.
S-a observat că, pe lângă efectul devastator care îl produceau bombele, sunetul avionului în picaj producea un efect de teroroare psihologică asupra liniilor inamice. Ulterior aceste aparate au fost dotate cu sirene pentru a spori efectul. Toate aceste capabilități au fost observate de Ernst Udet, unul dintre cei mai mari eroi aeronautici ai primului război mondial. Acesta însă a supraestimat capacitățile avionului impunând ca toate bombardierele care urmau să fie construite să aibă această posibilitate de a intra în picaj (punând astfel capăt unor modele promițătoare precum bomardierele grele Heinkel He 177).
Tehnica bombardamentului în picaj a fost familiară în Primul Război Mondial dar pâna în anii 1920 nu a fost proiectat special niciun avion pentru astfel de misiuni.Unul dintre primele a fost Junkers K 47, din care două aparate au zburat în 1928 propulsate de motoare Jupiter şi alte 12 bucăţi (echipate cu motoare Prat &Whitney Hornet)
Junkers K4 |
au fost vândute mai târziu în China. Au fost desfăşurate cercetări extinse asupra aparatelor K-47 şi s-a abservat că um picaj de 900 de m este cel mai precis, deşi o astfel de manevră necesită un avion puternic şi un pilot hotărât, precum şi existenţa uni indicator care să arate unghil de picaj. În acest moment, mulţi dintre cei care mai târziu aveau să ajungă comandanţi Luftwaffe în timpul regimului lui Hitler erau convinşi de importanţa unui bombardier în picaj ca armă centrală în cadrul forţelor aeriene dedicate sustinerii trupelor terestre. Când în 1933 au fost facute planurile pentru un nou aparat de luptă pentru Luftwaffe, nevoia imediată a fost acoperită de un avion biplan, Henschel Hs 123, în timp ce Junkers a continuat să lucreze pentru a definitiva proiectul Stuka. Primele zboruri ale modelului au fost înregistrate în 1935, iar câteva Ju 87A-ls și Ju 87B-ls au fost folosite de Legiunea Condor în Spania în 1938, 1939
În lupta
Avioanele Stuka au fost văzute pentru prima dată în luptă în cadrul Legion Condor din Spania, unde modelul s-a dovedit extrem de eficient. În pofida debutuli remarcabil în luptă a avionului Stuka, Junkers a continuat să rafineze şi să îmbunătăţească proiectul. O adăugare notabilă au reprezentat-o sirenele denumite "Trompetele din Jericho", montate pe trenul de aterizare. În momentul în care avionul intra în picaj, curentul de aer care trecea prin sirene provoca un sunet foarte puternic care amplifica teroarea celor aflati lângă ţinte.
Avioanele Stuka au fost văzute pentru prima dată în luptă în cadrul Legion Condor din Spania, unde modelul s-a dovedit extrem de eficient. În pofida debutuli remarcabil în luptă a avionului Stuka, Junkers a continuat să rafineze şi să îmbunătăţească proiectul. O adăugare notabilă au reprezentat-o sirenele denumite "Trompetele din Jericho", montate pe trenul de aterizare. În momentul în care avionul intra în picaj, curentul de aer care trecea prin sirene provoca un sunet foarte puternic care amplifica teroarea celor aflati lângă ţinte.
La jumătatea lui 1933 producţia de Stuka a atins 60 de avioane pe lună modelele B care au fost repede văzute în luptă în timpul războiului fulger pornit de Hitler în Europa. Avioanele Stuka au zburat prima dată în misiuni de luptă în cel de-al Doilea Război Mondial când trei aeronave B-1 au decolat pe 1 septembrie 1939 pentru a ataca podul Dirschau de peste râul Vistula, cu 11 minute înaine ca naziştii să declare război Poloniei. Mai târziu aparatele Stuka şi-au dovedit eficienţa în mod egal în campania împotriva Poloniei scufundând toate vesele de luptă poloneze, cu excepţia a două dintre ele, şi atacând numeroase trupe concentrate.
Provocând un dezastru în Europa în primul an de luptă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, ân confruntîrile de deasupra Angliei avioanele Stuka au suferit numeroase înfângeri deoarece erau inacceptabil de grele. La apogeul Bătăliei pentru Anglia din 13 până la 18 august 1940, aparatele Sptfire şi Huricane aparţinând R.A..F au doborât 41 de avioane Stuka, aceasta având ca rezultat retragerea lor din misiunile de bombardament asupra ţintelor britanice.Avionul Stuka afost proiectat având la bază ideea de a avea escortă asigurată de aparatele de vânătoare BF 109 şi BF110 şi,în aceste condiţii, şi-a demonstrat eficienţa devastatoare.. Cu toate acestea , incapacitatea Luftwaffe de a obţine superioritatea aeriană deasupra insulelor britanice a determinat pierderi mari din partea unităţilor de Stuka. CONCLUZIE
În concluzie putem spune despre aceste avioane că au fost pentru cel de-al II-lea Război Mondial ce au fost A-10-urile Warthog pentru războiul din Irak şi Afganistan, o armă minune care a schimbat poate cursul războiului iar dacă nu, o putem numi măcar prima armă de teroare.
Intradevar erau niste avioane care provocau teroare
RăspundețiȘtergere