Saab Draken |
Viggen , avionul suedez cu aripă dublă-delta, a fost fară discuţie primul aparat de luptă multirol din Europa. Dezvoltat aproape în întregime pe plan local, el a servit în misiuni de atac, interceptare, atac maritim şi recunoaştere şi a îndeplinit misiuni provocatoare în timpul Războiului Rece. Reflectând dorinţa Suediei de a nu se implica în alianţe, chiar şi având în faţă costurile enorme presupuse de proiectarea unui avion indigen, Saab Viggen a fost produs ca succesor al revoluţionarului Saab Draken şi a rămas în serviciul din prima linie până la sfârşitul lui 2005.
Programele de proiectare au început pentru prima dată 1952, când au fost studiate mai multe proiecte de avion de atac. Svenka Flygapnet( Forţele Aeriene Suedeze sau Fv) doreau un avion care să înlocuiască aparatul Saab 32 Lansen în misiunile de atac şi, la o dată ulterioară şi pe Saab 35 Draken în cele de interceptare.
SF 37 a fost o variantă dedicată de recunoaştere multisenzor de uscat, care în mod normal nu avea nici un fel de capabilităţi ofensive. Acest exemplar a fost alocat Formatiunii F21.
Cerinţa menţiona un avion capabil să atingă viteze supersonice la joasă altitudine şi 2 Mach la înălţimr, dar să fie şi capabil să decoleze şi să aterizeze pe o distanţă de 500m. Era necesar să opereze de pe sistemul defensiv integrat suedez STRIL.60 şi de pe pistele ce corespundeau conceptului de piste de aterizare dispersate BASE 90, care erau defapt tronsoane de drum 800 x 9 m.
Motorul JT8
Noul avion a fost botezat Fpl 37 şi primul lucru asupra căruia s-a luat o hotărâre a fost motorizarea. După ce au fost studiate mai multe opţiuni posibile , a fost aleasa , din motive de fiabilitate notorizarea Pratt & Whitnei JT8D-22 care dezvolta 65,7 KN, aceasta fiind proiectată pentru avionul de liine Being 727.
Cerintţele solicitante legate de performanţele de decolare pe pistă scurtă au dus la apariţia unor solutii inovatoare. Pe primul loc este folosirea unor dispotive canard dotate cu flapsuri şi a aripi în delta, configuraţie folosită pentru prima data de Saab.
Caracteristici generale
Motorul JT8
Noul avion a fost botezat Fpl 37 şi primul lucru asupra căruia s-a luat o hotărâre a fost motorizarea. După ce au fost studiate mai multe opţiuni posibile , a fost aleasa , din motive de fiabilitate notorizarea Pratt & Whitnei JT8D-22 care dezvolta 65,7 KN, aceasta fiind proiectată pentru avionul de liine Being 727.
Cerintţele solicitante legate de performanţele de decolare pe pistă scurtă au dus la apariţia unor solutii inovatoare. Pe primul loc este folosirea unor dispotive canard dotate cu flapsuri şi a aripi în delta, configuraţie folosită pentru prima data de Saab.
Caracteristici generale
- Echipaj: unul
- Lungime: 16.4 m (53 ft 9)
- Anvergura : 10,6 m (34 ft 9)
- Înălţime: 5,9 m (19 ft 4 in)
- Zona aripilor: 46 mp (500 ft ²)
- Greutate gol : 9,500 kg (21,000 lb)
- Greutate încărcat: AJ 16,000 kg; JA 17,000 kg (35,273 lb AJ; JA 37,478 lb )
- Greutatea la decolare : 20,000 kg (44,000 lb)
- Motopropulsor: 1 × Volvo RM8B postcombustie turbopropulsoare , 72.1 kN / 125.0 kN cu postcombustie (16200 livre uscată, 28,110 livre cu postcombustie)
Ati fi interesat de un schimb de link cu site-ul nostru? Astept un raspuns pe adresa de email lasata in semnatura. Va multumesc anticipat.
RăspundețiȘtergereV-ar interesa sa zburati cu asa ceva ?:) oare ce senzatie e?
RăspundețiȘtergere