Translate

luni, 6 septembrie 2010

Avionul Saab 37 Viggen "Ciocanul lui Thor"


Saab Draken

Viggen , avionul suedez cu aripă dublă-delta, a fost fară discuţie primul aparat de luptă multirol din Europa. Dezvoltat aproape în întregime pe plan local, el a servit în misiuni de atac, interceptare, atac maritim şi recunoaştere şi a îndeplinit misiuni provocatoare în timpul Războiului Rece.  Reflectând dorinţa Suediei de a nu se implica în alianţe, chiar şi având în faţă costurile enorme presupuse de proiectarea unui avion indigen, Saab Viggen a fost produs ca succesor al revoluţionarului Saab Draken şi a rămas în serviciul din prima linie până la sfârşitul lui 2005. 
Programele de proiectare au început pentru prima dată 1952, când au fost studiate mai multe proiecte de avion de atac. Svenka Flygapnet( Forţele Aeriene Suedeze sau Fv) doreau un avion care să înlocuiască  aparatul Saab 32 Lansen în misiunile de atac şi, la o dată ulterioară şi pe Saab 35 Draken în cele de interceptare.
 SF 37 a fost o variantă dedicată de recunoaştere multisenzor de uscat, care în mod normal nu avea nici un fel de capabilităţi ofensive. Acest exemplar a fost alocat Formatiunii F21.  

Cerinţa menţiona un avion capabil să atingă  viteze supersonice la joasă altitudine  şi 2 Mach la înălţimr, dar să fie şi capabil să decoleze şi să aterizeze pe o distanţă de 500m. Era necesar să opereze de pe sistemul defensiv integrat suedez  STRIL.60 şi de pe pistele ce corespundeau conceptului de piste de aterizare dispersate BASE 90, care erau defapt tronsoane de drum 800 x 9 m. 
                        
Motorul JT8
Noul avion a fost botezat Fpl 37 şi primul lucru asupra căruia s-a luat o hotărâre a fost motorizarea. După ce au fost studiate mai multe opţiuni posibile , a fost aleasa , din motive de fiabilitate notorizarea Pratt & Whitnei JT8D-22 care dezvolta 65,7 KN, aceasta fiind proiectată pentru avionul de liine Being 727.
Cerintţele solicitante  legate de performanţele de decolare pe pistă scurtă au dus la apariţia unor solutii inovatoare. Pe primul loc este  folosirea unor dispotive canard dotate cu flapsuri şi a aripi în delta, configuraţie folosită pentru prima data de Saab.



Caracteristici generale 
  • Echipaj: unul
  • Lungime: 16.4 m (53 ft 9)
  • Anvergura : 10,6 m (34 ft 9)
  • Înălţime: 5,9 m (19 ft 4 in)
  • Zona aripilor: 46 mp (500 ft ²)
  • Greutate gol : 9,500 kg (21,000 lb)
  • Greutate încărcat: AJ 16,000 kg; JA 17,000 kg (35,273 lb AJ; JA 37,478 lb  ) 
  • Greutatea la decolare : 20,000 kg (44,000 lb)
  • Motopropulsor: 1 × Volvo RM8B postcombustie turbopropulsoare , 72.1 kN / 125.0 kN cu postcombustie (16200 livre uscată, 28,110 livre cu postcombustie)
Performanţă
  • Viteza maximă : Mach 2.,  2,231 kilomtru pe oră (1,386 mph) la 11000 m (1,386 mph la 36,100 ft (11003 m)
  • Plafonul de zbor : 18000 m (59100 ft)
  • Vitezade de urcare : 12200 m / min (40026 ft / min  )

4 comentarii:

  1. Ati fi interesat de un schimb de link cu site-ul nostru? Astept un raspuns pe adresa de email lasata in semnatura. Va multumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua. V-ar interesa un schimb de link cu magazinul nostru online? V-am fi recunoscatori si va multumim anticipat. Ne puteti gasi pe adresa de email admin[at]copiatexamen.ro unde [at] este @.

    O zi buna in continuare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna
    As dori sa facem un schimb de linkuri - 3 way link exchange - in sensul ca eu voi pune linkul dumneavoastra pe http://anunturi-iasi.blogspot.com/ iar dumneavoastra imi adaugati un link catre http://iasi365.com cu titlul Iasi (fara diacritice)
    Astept raspuns de la dumneavoastra indiferent daca acesta este pozitiv sau negativ
    Va multumesc anticipat si va doresc multa sanatate si toate cele bune.

    RăspundețiȘtergere
  4. V-ar interesa sa zburati cu asa ceva ?:) oare ce senzatie e?

    RăspundețiȘtergere