A fost fară îndoială cel mai cunoscut avion german din cel de-al Doilea Război Mondial; evoluția sa in luptă a reprezentat soarta Luftwaffe; dominare totală în primele victorii, o luptă dură și de durată pentru a păstra superioritatea obținută și, în final, înfrângerea în fața numărului covârșitor al inamicului.
Deși BF 109A, așa cum a fost proiectat inițial, nu a fost primul avion de vânătoare monoloc care să combine structura monococă cu înveliș tensionat complet din metal cu o configurație monoplan cu aripă joasă, a fost, totuși, primul acre a adăugat acestora o întreaga serie de detalii suplimentare sofisticate, cum ar fi o carlingă închisă, tren de aterizare escamotabil, apoi o combinație radicală de bord de atac cu volet, cu fantă automată dar și flapsuri cu volet cu fantă pe bordul de fugă.
Meritul lui Messerschmitt în producerea unui aparat elegant a fost cu atât mai remarcabilă cu cât avionul a fost o premieră. Deseori se face comparație între BF109 și aproape contemporanul Spitfire. Dar, în timp ce acesta din urmă s-a bzat, în mare măsură, pe experiența câștigată cu modelele anterioare de curse de mare viteză Schneider Trophy, BF 109 nu a avut înaintași iluștri, predecesorul său fiind un autoturism civil ușor, cu patru locuri.
BF 109 a fost, fără îndoiala cel mai avansat avion de vânătoare al timpului său care, imediat după ce a devenit operațional, a luat parte la lupte. Patru prototipuri au fost trimise în Spania la sfârșitul lui 1936 pentru teste operaționale cu Legion Condor. Acestea au fost urmate de 124 de aparate produse. Într-o epocă a avioanelor de vânătoare biplan al căror design și tactici învechite duceau mai mult cu Primul Război Mondial, piloții de BF109 din Spania au rescris regulile de luptă.
Primul model produs în masă, clasicul BF 109E sau "Emil", a marcat, probabil, apogeul timpuriu al întregii game de 109. Nu numai că va fi mereu asociat cu Bătălia Angliei, dar era popular și printre piloții din Luftwaffe. Avionul a încorporat tot ceea ce proiectantul șef Willi Messerschmitt a căutat să aibă, înainte ca nevoile militare să fi dictat încorporarea a diferite modificări ale structurii precum carenajele, care să încorporeze pachetele performante de armament de bord pentru luptele aeriene și echipamentul suplimentar tactic.
Dacă 109 a avut un punct slab , în afară de trenul de aterizare îngust, care a fost un minus la toate cele 3000 de aparete BF 109 construite, acesta a constat în lipsa puterii de foc, în cel mai bun caz dispunea de două tunuri MG FF de 20 mm montate în aripi și două mitraliere MG 17 de 7,9 mm montate în fuselaj. Modelul BF 109F îmbunătățit aerodinamic, cu o putere mai mare prin propulsia DB601N, a avut o contribuție prea mică pentru a remedia situația armamentului. Și , în timp ce mulți piloți au apreciat viteza mai mare și cadența mai bună a tunului MG 151 montat pe motor care a înlocuit tunurile din aripi așle lui 109, alții au preferat să zboare pe BF 109F atât cât condițiile au permis.
Modelul Fredrigh de la jumătatea războiului și-a păstrat superioritatea pe toate fronturile: deasupra Canalului Mânecii, Mditeranei și Rusiei. Greul a căzut pe umerii celor care au zburat pe modelul care i-a urmat , BF 109G, ceștia plătind prețul pentru incapacitatea Luftwaffe de a produce și a pune la dispoziție un înlocuitor potrivit pentru un avion care îți depășise deja apogeul. D departe cel mai prolific dintre toate modelele BF109, Gustav a continuat să lupte în forță ca un adevărat soldat sub o presiune din ce în ce mai mare pana la prăbuțirea finală.
Dezvoltarea lui BF109G a dus la pariția modelului Bf 109K-4 înoctombrie 1944, ultima variantă aflata în producție. Propulsat de motorul supraalimentat DB 605D,K-4 era rapid, dar, la acel moment, avionul îți pirduse cea mai mare parte din manevrabilitatea predecesorilor săi. Încă reprezenta o arma puternică: avea nevoie doar de carburant pentru alimentare și piloți experimentați care să-l piloteze, ambele, însă, lipsind, din păcate, din dotarea Luftwaffe în ultimile luni de război.
Deși BF 109A, așa cum a fost proiectat inițial, nu a fost primul avion de vânătoare monoloc care să combine structura monococă cu înveliș tensionat complet din metal cu o configurație monoplan cu aripă joasă, a fost, totuși, primul acre a adăugat acestora o întreaga serie de detalii suplimentare sofisticate, cum ar fi o carlingă închisă, tren de aterizare escamotabil, apoi o combinație radicală de bord de atac cu volet, cu fantă automată dar și flapsuri cu volet cu fantă pe bordul de fugă.
Meritul lui Messerschmitt în producerea unui aparat elegant a fost cu atât mai remarcabilă cu cât avionul a fost o premieră. Deseori se face comparație între BF109 și aproape contemporanul Spitfire. Dar, în timp ce acesta din urmă s-a bzat, în mare măsură, pe experiența câștigată cu modelele anterioare de curse de mare viteză Schneider Trophy, BF 109 nu a avut înaintași iluștri, predecesorul său fiind un autoturism civil ușor, cu patru locuri.
În Spania Messerschmitt s-a dovedit superior avioanelor de vânătoare ale republicanilor |
Primul model produs în masă, clasicul BF 109E sau "Emil", a marcat, probabil, apogeul timpuriu al întregii game de 109. Nu numai că va fi mereu asociat cu Bătălia Angliei, dar era popular și printre piloții din Luftwaffe. Avionul a încorporat tot ceea ce proiectantul șef Willi Messerschmitt a căutat să aibă, înainte ca nevoile militare să fi dictat încorporarea a diferite modificări ale structurii precum carenajele, care să încorporeze pachetele performante de armament de bord pentru luptele aeriene și echipamentul suplimentar tactic.
În primele campanii ale celui de-Al Doilea Război Mondial B109 s-a dovedit a fi un oponent formidabil |
Modelul Fredrigh de la jumătatea războiului și-a păstrat superioritatea pe toate fronturile: deasupra Canalului Mânecii, Mditeranei și Rusiei. Greul a căzut pe umerii celor care au zburat pe modelul care i-a urmat , BF 109G, ceștia plătind prețul pentru incapacitatea Luftwaffe de a produce și a pune la dispoziție un înlocuitor potrivit pentru un avion care îți depășise deja apogeul. D departe cel mai prolific dintre toate modelele BF109, Gustav a continuat să lupte în forță ca un adevărat soldat sub o presiune din ce în ce mai mare pana la prăbuțirea finală.
Dezvoltarea lui BF109G a dus la pariția modelului Bf 109K-4 înoctombrie 1944, ultima variantă aflata în producție. Propulsat de motorul supraalimentat DB 605D,K-4 era rapid, dar, la acel moment, avionul îți pirduse cea mai mare parte din manevrabilitatea predecesorilor săi. Încă reprezenta o arma puternică: avea nevoie doar de carburant pentru alimentare și piloți experimentați care să-l piloteze, ambele, însă, lipsind, din păcate, din dotarea Luftwaffe în ultimile luni de război.
bf 109 | |
---|---|
Rol | avion de vânătoare |
Producător | Bayerische Flugzeugwerke (BFW) Messerschmitt AG |
proiectant | Willy Messerschmitt , Robert Lusser |
Primul zbor | 29 mai 1935 |
Introducere | februarie 1937 |
Retras | De 9 mai 1945, la Luftwaffe 27 decembrie 1965, Air Force spaniol |
utilizatorii primari | Luftwaffe Maghiară Air Force Aeronatica Nazionale Repubblicana Regală Forțele Aeriene Române |
număr construit | 33984 [1] 239 HA-1112 603 Avia S-199 |
variante | Avia S-99 / S-199 Hispano Aviacion Ha 1112 |
Specificatii (Bf 109 G-6) [ edit ]
Caracteristici generale
- Echipaj: One
- Lungime: 8,95 m (29 ft 7)
- Anvergura: 9.925 m (32 ft 6 in)
- INALTIME: 2,60 m (8 ft 2)
- Aripă Suprafata: 16.05 m² (173,3 ft²)
- Greutate gol: 2.247 kg (5893 lb)
- Greutate încărcată: 3148 kg (6940 lb)
- Max. Greutatea de decolare: 3.400 kg (7495 lb)
- Grupul motopropulsor: 1 ×Daimler-Benz DB 605 A-1 V12 inversata cu lichid racit, 1475 PS (1455 CP, 1.085 kW)
- Elice: VDM 9-12087 Cu Prepeleac pal Elice USOR Aliaj
- Elicea diametru: 3 m (9 ft 10 in)
Performanţă
- Viteza maxima: 640 km / h (398 mph), La 6.300 m (20,669 ft)
- Viteza de croaziera: 590 km / h (365 mph), a la 6,000 m (19,680 ft)
- Gama: 850 km (528 mi) 1,000 km (621 mi) cu droptank
- Plafon de servicii: 12.000 m (39,370 ft)
- Rate de urcare: 17,0 m / s (3,345 ft / min)
- Incarcare aripă: 196 kg / m² (40 lb / ft²)
- Putere / masa: 344 W / kg (0,21 CP / lb)
Armament
- tunuri:
- 2 × 13 mm (0.51), în sincronizate MG 131 mitralierecu 300 de gloanțe pe pistol
- 1 × 20 mm (0,78 inch) MG 151/20 tunca Linie centrala Motorkanone cu 200 rpg. [84]
sau
- 1 x 30 mm (1,18 inci) MK 108 tunca Linie centrala Motorkanone cu 65 rpg (G-6 varianta / U4)
- 2 x 20 mm MG 151/20 underwing păstăi Tun cu 135 rpg (OPȚIONAL Kit- Rüstsatz VI)
- Rachte: 2 × 21 cm (8 inch)WFR. Gr. 21 rachete (G-6 cu BR21)
- Bombe: 1 × 250 kg (551 livre) cu Bombe, Sau 4 × 50 kg (110 livre) Bombe 1 300 litri sauna (79 SUA galoane) × CISTERNA picătură
avionică
- FUG 16 Z Radio de
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu