Dezvoltat pentru a contracara ameninţarea submarinelor nucleare, elicopterul MI-14 a moştenit fuselajul şi sistemul rotorului de la aparatul M-18. Succesul în misiunile antisubmarin a dus în scurt timp la apariţia variantelor de căutare şi salvare şi dragare de mine.
Coca elicopterului "Haze" permitea operarea de pe mări cu valuri de 3-4 grade
Aviaţia Marinei Sovietice AVMF (Aviatsiza Voenno Morskogo Flota) a favorizat folosirea elicopterelor în faţa aparatelor cu aripi fixe în misiunile submarin desfăşurate în apele de coastă şi a început să utilizeze elicopterul MI- 4PL în astfel de roluri începând cu 1956. Proiectele preliminare pentru un înlocuitor au fost derivate din aparatul MI-8 şi au început în 1959, iar programul de dezvoltare la scară mare au urmat primului test de zbor care a avut loc cu prototipul V-8A în19692. Elicopterul V-14 care a rezultat a fost propulsat de două motoare turboreactoare cu turbină liberă Isotov TV3-117MT pregătite pentru mediu marin şi care dezvolta 2.222 CP (1.660 KW)- ele fiind luate cu tot cu sistem de transmisie de la varianta
Kamov Ka-PL |
Mi-8 |
Elicopterul Mil dragor de mine
MI-14 "Haze- B" |
O variantă de luptă în potriva minelor, echipată pentru detecţie şi curăţarea de mine a apelor, afost dezvoltată în anul 1973 . Elicopterul MI-14 BT "Haze- B" care a rezultat a fost capabil să tracteze o serie de sisteme antimină montate pe plute , dar şi bărci de salvare şi ambarcaţiuni de asalt. Dragarea precisă a minelor era făcută cu ajutorul unui pilot automat SAU-14 , după ce sistemul tractat de detecţie era ridicat de un vas dragor care îsoţea elicopterul. O serie de ferestre suplimentare montate în fuselaj permiteau operatorului sistemului antimine să monitorizeze sistemul de dragare. Tacticile elicopterelor MI-14BT au implicat în primul rând curăţarea de mine a rutelor de navigaţie a navelor de luptă , pentru ca apoi să supravegheze întreaga zona pentru protejarea acestor coridoare. Îm afară de ferestrele suplimentare aparatul MI- 14BT poate fi desebit faţă de varianta antisubmarin prin faptul ca nu are sistemul de detectare a anomaliilor magnetice montat în fuselajul spate. E licopterul MI- 14BT a intrat în serviciul AVMF în 1979, iar câteva exemplare au fost exportate.
Dezvoltarea unei variante de căutare şi salvare a fost începută în 1970, iar prototipul MI-14 PS"Haze C" a fost convertit pentru a deveni o primă variantă pentru acest tip de misiune.Transportând în plus un operator / scafandru ăentru căutare şi salvare, un troliu escamotabil, un un coş pentru 3 persoane şi un reflector , elicopterul MI-14 PS a intrat în serviciu în 1979, trei exemplare fiind livrate Poloniei în afara de cele 25 primite de Uniunea Sovietică . Aparatul MI -14 PS este capabil sa transporte în cabină şase barci de salvare şi până la 19 supravieţuitori şi mai poate tracta şi alte bărci..
Elicopterul "Haze" şi utilizarea civilă
După încetarea Războiului Rece, toţi operatori din fostul Pact de la Varşovia au decis sa reducă flota de aparate de zbor.
Mulţi planificare iniţial variante civile, elicopterul MI-14GP care trebuia să fie un aparat de uz general pentru transport mărfuri şi MI-14 P care fusese gândit pentru transportul a 24 de pasageri. Întrcât multe aparate militare fusesăre recent scoase di uz , multe elicoptere MI-14 au fost golite de echipamentul militarli folosite pentru transport.
Elicopterul de stingere a incendiilor
Un număr de companii oferă în prezent exemplare MI-14 recondiţionate echipate la standardul MI-14PTh care este un elicopter amfibiu pentru stingerea incendiilor.
Mi-14 | |
---|---|
Rol | Anti-submarin elicopter |
Producător | Mil Moscova Elicopter Plant |
Primul zbor | Septembrie 1969 |
Introducere | 1975 |
Stare | Activă de serviciu |
Utilizatorii primare | Sovietic Naval Aviaţiei Rusă Naval Aviaţiei Libian Air Force |
Numărul de construit | 230 |
Dezvoltat de | Mil Mi-8 |
Caracteristici generale
- Echipaj: 4
- Lungime: 18.38 m (60 ft 3 in)
- Diametru rotor: 21.29 m (69 ft 10 in)
- Înălţime: 6.93 m (22 ft 9 in)
- Zona de disc: 356 m² (3832 ft ²)
- Greutate gol : 11,750 kg (25,900 lb)
- Max. greutate la decolare : 14,000 kg (30,865 lb)
- Motopropulsor : 2 × Klimov TV3 -117MT turboshaft , 1,454 kW (1950 SHP), fiecare
- Viteza maxima : 230 km / h (124 kt)
- Gama bac : 1,135 km (705 mi)
- Plafon de serviciu : 3.500 m (11500 ft)
- Endurance cu combustibil max: 5 h 56 min
- torpile , bombe de adâncime
Operatori
operatorilor actuali
- Bulgaria
- Marina bulgară (7)
- Cuba
- Cubanez Air Force (4)
- Etiopia
- Air Force etiopian (2)
- Georgia
- Air Force Georgian (2)
- Libia
- Air Force libian (12)
- Forţele Aeriene gratuit libian
- Coreea de Nord
- Coreea de Nord Air Force (10)
- Polonia
- Marina poloneză (17)
- România
- Marinei Române
- Rusia
- Rusă Naval Aviaţie (9)
- Siria
- Sirian Naval Aviaţie (11)
- Ucraina
- Ucraineană Naval Aviaţie (5)
foştii operatori
- Germania de Est
- Volksmarine - au trecut pe la statele succesoare.
- Germania
- Marina germană - Ex-Volksmarine aeronave.
- Uniunea Sovietică
- Sovietic Air Force - au trecut toate elicopterele de la statele succesoare - Rusia şi Ucraina.
- Sovietic Naval Aviaţie -
- Iugoslavă Air Force - 4
Foarte interesant acest post...
RăspundețiȘtergereUn elicopter care a fost destul de bun pentru vremea lui si care mai poate fi utiliztat si azi pentru misiuni utilitare
RăspundețiȘtergere