Translate

sâmbătă, 7 aprilie 2012

Aero Spacelines Guppy

Aero Spacelines Guppy
     Deşi aparent sfidează legile aerodinamice, familia de avioane cu formă ciudată Guppy s-a dovedit a avea un succes foarte mare  de-a lungul anilor, transportând sectiuni de rachete şi componente de avioane de linie.
        Parteneriatul între broker-ul de avioane Lee Mansdorf şi fostul pilot USAF John M "Jack" Connroy  a dat naştere probabil celei mai remarcabile serii de avioane din istoria aviaţiei.
Boeing 377 Stratocruiser
    Alături de multe idei excelente, familia de avioane Guppy  a avut noroc de doua evenimente  care au mers spre acelaşi punct comun, şi anume retragerea avionului Boeing 377 Stratocruiser din serviciul de linie BOAC, Pan American  şi Northwest, coroborată cu începutul programului spaţial american. NASA avea probleme cu transportul secţiunilor masive  ale rachetelor Saturn  pentru programul spaţial Apollo de la producătorii  din California la locaţiile de testare  din Louisiana şi Mississippi şi la complexul de lansare de la Cap Canaveral, Florida. Componentele Saturn erau atât de mari  încât nu puteau fi transportate  decât de-a lungul unui drum întortocheat  şi scump via Canalul Panama. Masedorf  a cumpărat avioanele Stratocruiser şi le-a depozitat la Van Nuys pentru a fi apoi revândute. Jack Conroy a fost cel care, având o experienţă de zbor atât de mare, a recunoscut că avionul poate fi modificat pentru  a oferi un fuselaj destul de mare în diametru ca să transporte încărcături cu gabarit depăşit , în particular rachetele NASA. Conroy a prezentat în 1960 schiţele sale legate
John M "Jack" Con
de transformarea avionului  în faţa oficialilor NASA la Marshall Space  Flight Center  cu sediul la Huntsville, Alabama , dar a primit puţine încurajări . NASA nu era pregătită să susţină finaciar proiectul , aşa că Jack Conroy  a demisionat din funcţia pe care o avea la  o companie aeriană, şi-a ipotecat casa, a împrumutat  15.000$ şi, împreuna cu Mansdorf, a înfiinţat Aerospicelines  Internaţional (ASI) pentru a continua  dezvoltarea  proiectului. 
 Avionul Guppy Studiile detaliate de proiect care au urmat, folosind facilităţile puse la dispoziţie de tunelul aerodinaic  al NASA, au dus la apariţia primului  B377PG Pregnant Guppy . Vechiul aparat Pan Am  Stratocruiser şi-a păstrat aripile originale , motoarele, suprafeţele ampenajelor şi secţiunea cabinei, dar avea o secţiune de fuselaj  de 5,08 m  - luată da la un fost avion  BOAC  - montată imediat în spatele aripii. Deasupra fuselajului frontal a fost adăugat un nou fuselaj  care aproape a dublat diametrul intern la 6,02 m şi a sigurat un volum de util de 826,5 m3.

         După mai multe teste B377PG a zburat pentru prima dată la Van Nuys  pe 19 septembrie 1962 , fiind pilotat chiar de John M "Jack" Conroy, asistat de copilotul  Clay Lasy şi de ingineru lde bord  Bob D'gostini..Când autorităţile de Van Nuys au relizat că Jack Conroy era gata să facă un test complet ,au instruit poliţia şi pompierii să  trateze viitorul zbor ca pe "o zona de dezastru" dar grijile lor au fost total greşite.

B377PG
Pregnant Guppy s-a comportat perfect  şi au existat puţine diferenţe de manevrabilitate între el şi avionul iniţial. Viteza sa era cu numai 8 Km/h mai mică, deşi cei de la NASA au prezis că imensul fuselaj superior va da naştere unei rezistenţe la înaintare suficient de mare înc't să reducă viteza de cruazieră cu 64 km/h . După certificare, ASI  a obţinut un contract pe termen scurt cu NASA şi în vara anului 1963 , Pregnant Guppy a fost introdus în serviciu.
         Păstrând motoarele cu piston şi coada avionului iniţial Stratocruiser, Mini Guppy  încorporează 
                                                       un fuselaj mai puţin bombat.
        Pregnant Guppy  astfel denumit de un oficial NASA după ce a văzut avionul  pentru prima dată, 
        Pregnant Guppy a fost transformat dintr-un  fost Stratocruiser care apaţinuse companiei Pan Am.
         
              A devenit repede  evident faptul că avionul Pregnant Guppy nu era suficient de mare pentru a ăndeplini toate nevoile celor de la NASA şi a fost modificat un al doilea avion folosindu-se componente de la patru fuselaje. Fiecare aripa a avut o anvergură marită în lungime  prin adăugarea unei secţiuni centrale , iar fuselajul a fost alungit. O altă modificare importantă  a fost  înlocuirea motoarelor iniţiale cu piston Pratt &  Whitney cu patru propulsoare  T34-P-7WA cu o putere de 7000CP.(5.200KW). 
Super Guppy              
Extraordinarul  B377SG Super Guppy, denumit initial Very Pregnant Guppy, a efectuat zborul inaugural pe 31 august 1965 . Era cel mai mare avion din lume în ceea ce  priveşte volumul şi singurul capabil să transpoerte imensele componente din etapa a treia a vehicolului de lansare Saturn V. 
Super Guppy
Cam în acelaşi timp , ASI a devenit în totalitate un subsidiar al Unexcelled Inc şi şi-a mutat producţia de la Van Nuys la Santa Barbara. La această nouă locaţie a fost asamblat un al doilea Pregnant Guppy, cu turbopropulsoare auxiliare sub aripi. Pregnant Guppy şi Super Guppy au transportat 85% din echipamentul necesar programelor Saturn şi Apollo, livrând 11 dintre cele 13 rachete de lansare Apollo, precum şi modulele de comandă , de serviciu şi de aselenizare destinate misiunilor pe Lună. În 1978 NASA a cumpărat Super Guppy pentru misiuni de susţinere logistică pentru programele Space Shuttle, cu baza la Johnson Space Center din Houston, Texas. 

B-377-SG/SGT Super Guppy
Un Super Guppy Turbo folosit de NASA
Rol   Transport de marfă de aeronave
Producător Spacelines Aero
Primul zbor 31 august 1965 
Stare De navigabilitate
Utilizatorii primari Spacelines Aero
NASA
Airbus
Aeromaritime 
Numărul  construit  SG 1, 4 SGT 
Dezvoltat de C-97J Turbo Stratocruiser
377 Stratocruiser  Pregnant Guppy

Caracteristici (Super Guppy)

 

Caracteristici generale
  • Echipaj: Patru
  • Lungime: 143 ft 10 in (43.84 m)
  • Anvergura : 156 ft 3 în (47.625 m)
  • Înălţime: 46 ft 5 in (14.148 m)
  • Greutate gol : 101,500 lb (46,039 kg)
  • Sarcina utilă: 54,500 lb (24,720 kg)
  • Max. greutate la decolare : 170.000 lb (77,110 kg)
  • Motrice : 4 × 501-Allison D22C turboprop , 4680 CP (3491 kW), fiecare
  • * Dimensiuni cargo Bay: 111 ft x 25 ft x 25 ft (33,8 mx 7.62 mx 7.62 m)
Performanţă
  • Viteza de croaziera : 252 noduri (288 mph, 467 km / h)
  • Gama : 1734 nm (1986 mi, 3,219 km)
  • Plafon de serviciu : 32.000 ft (9,753.6 m)
         

Un comentariu: