Translate

duminică, 15 iulie 2012

Bell 205/H-1 Iroquois

               În timpul Războiului din Vietnam Elicopterul UH-1 a devenit celebru ca un excelent aparat pentru  misiunile de transport a trupelor, evacuarea răniţilor şi sprijin aerian apropiat
               
                De la izbucnirea Războiului în Vietnam, aparatul UH-1 Huey a devenit cel mai cunoscut elicopter din lume, pentru foarte mulţi el fiind simbolul suprem al acestui conflict. El va zbura şi în secolul al 21-lea transportând trupe şi aprovizionând armatele.

                     
               După succesul elicopterului Model204 , compania Bell a propus US Army la începutul anului 1960 un aparat Model 205 îmbunătăţit. În iunie 1960 s-a semnat un contract care a menţionat fabricarea  a 7 aeronave YUH-ID pentru evaluare. Ele au păstrat motorul turboreactor cu turbină liberă Lycoming T53-L-11 de la predecesor, dar diferenţa faţă de Model 204 consta în folosirea unui rotor principal cu  diametrul mai mare şi un fuselaj mai lung, care putea transporta doi piloţi şi 12-14 soldaţi sau şase tărgi şi un asistent medical sau 1.814Kg de mărfuri. În plus, varianta Model 205 avea o capacitate crescută de transport combustibil şi s-au mai făcutpregătiri pentru adăugarea unui rezervor auxiliar. Primul prototip a zburat în august 1961, apoi, apoi elicopterul a fost comandat pentru a intra în producţie  pentru US Army cu denumirea de UH-1D. Primul exemplar a intrat în serviciu în august 1963. Au fost construite 2.008 exenplare de UH-1D,  ele fiind urmate de varianta asemănătoare în linii mari UH-1H, ea diferind prin folosirea motorului turboreactor cu turbină liberă T53-L-13 care dezvoltă 1400CP(1.044KW). Producţia acestei variante s-a încheiat în 1986.

             
                Au mai fost asamblate un număr de alte variante din elicopterul 205, inclusiv trei conversii EH-1H pentru misiuni de lansare contramăsuri electronice şi 220 de exemplare de UH-1V pentru misiuni de evacuare a răniţilor /salvare. USAF a primit şi 30 de exemplare din varianta UH-1H destinate operaţiunilor de salvare. US Army a achiziţionat 3.573 de exemplare din varianta UH-1H.
            Huey în luptă
                
                      Elicopterul UH-1 şi-a făcut debutul în luptă în Vietnam, când a fost folosit în misiuni de sprijin aerian pentru aparatul H-21 Shawnee. Variantelor iniţiale reprezentate de Model 204 având fuselaj scurt s-au adăugat în scurt timp  aparatele UH-1D/H , ele devenind repede cele mai numeroase elicoptere din această campanie.
                      În timp ce primele variante timpurii de elicopter Huey erau folosite din ce în ce mai mult ca aparate de luptă, varianta UH-1D/H a devenit principalul Elicopter pentru misiunile de asalt aerian, în mod normal fiind transportaţi 10 soldaţi. Cu toate acestea, aparatul Huey  a excelat cu adevărat în rolul de evacuare a răniţilor. Puţine lşupte s-au desfăţurat în afara razei de acţiune a aparatelor cu aripi rotative şi deacea procentajul soldaţilor americani care au supravieţuit în urma rănilor căpătate în confruntările cu vietnamezii a fost mai mare decăt în toate celelalte războaie. Aceasta deoarece elicopterele  Huey, au fost capabile să evacueze foarte rapid soldaţii răniţi la spitalele de campanie.

                         
                  Peste 2.500 de elicoptere UH-1 au fost pierdute din diferite cauze în timpul Războiului din Vietnam, multe dintre ele fiind construite în variantele UH-1D-H. După încheierea conflictului cele mai multe aparate care au supravieţuit au fost redirecţionate cître posibilele câmpuri de bătălie ale Războiului Rece din Germania şi Coreea, unde sosirea  lor au crescut numărul batalioanelor de asalt aerian din cadrul US Army.
Sikorsky UH-60 Black Hawk
                 Începând cu 1979 elicopterele UH-1H au fost înlocuite în misiuni de transport al trupelor de asalt din cadrul US Army de aparatele Sikorsky UH-60 Black Hawk dar un număr mare a rămas în serviciu îndeplinind roluri secundare şi acţionând în cadrul unităţilor din Garda Naţională (National Guard)  Altele au fost disponibile pentru export sau transferate ca parte a ajutorului militar american, mai ales în ţări din America Latină. Aparatele Huey au fost implicate înre-un număr mare de conflicte după Vietnam, atât alături de forţele armate americane cât şi ale altor state. Începând cu anii 1970,  Agenţia de Luptă Împotriva Drogurilor US DEA  (Drug Enforcement Agency ) a folosit aparatele UH-1 pentru a lupta împotriva traficanţilor de droguri din America de Sud.Elicopterele Huey au luat parte la Războiul din Golf din 1991 , aparatele UH-1H, variantele V fiind utilizate în misiuni de transport şi evacuare a răniţilor.
                    UH-1H/V din cadrul US Army au fost supuse unui important program de modernizare la începutul anilor 1980, pentru a asigura sistemele electronice  îmbunătăţite sub forma unei noi staţii radioUHF, echipament pentru măsurarea distanţei - DME (Distance  Measuring  Equipment), sistem Doppler pentru navigaţie şi altimetru radar. S-a mai adăugat un sistem de atenuare a căldurii la sistemul de evacuare, în timp ce sistemele electronice defensive ce constau dintr-un  receptor de avertizare radar plus contramăsuri în infraroşu eru disponibile opţional. Alte îmbunătăţiri au fost : un rezervor cu combustibil cu ventilaţie cu circuit închis, un sistem de alimentare cu combustibil auxiliar rezisten la impact, o cabină compatibilă cu sistemul de vedere pe timp de noapte şi o îmbunătăţire a sistemului dinamic.În 1989 un elicopter a zburat pentru prima dată având noile pale de rotor compozite, ele fiind apoi folosite la întreaga flotă de aparate. 
                Pe măsură ce au fost livrate tot mai multe elicoptere  Black Hawk, numărul aeronavelor Huey au început să scadă treptat  şi până în 2009 mai erau în cadrul US Army 160 de exemplare din variantele UH-1H/V.  În principal, ele au fost alocate misiunilor de evacuare a răniţilor, testare şi pentru sprijin aerian apropiat. Deşi în prezent elicopterele care au rămas sunt în curs de a fi înlocuite de aparatele Eurocopter UH-72A Lakota, se aşteaptă ca ultimul Huey să zboare în cadrul US Army până în 2015.
  
                                    

Rol Elicopter multifuncţional 
Producător Bell Helicopter Textron
Primul zbor 22 octombrie 1956
Introducere 1959
Stare Producţia finalizat
Produs 1956-1980
Dezvoltat de UH-1 Iroquois
Variante Bell 212
Bell 214
Panha Shabaviz 2-75

                                          Operatori

operatori civili

 Canada
  • Great Slave Helicopters
  • Heli-North Aviation
 Bolivia
  • Bolivian National Police
  • Aeroavia
 Colombia
  • Helicol Colombia
 Mexico
  • Air America helicopters were formerly registered with XW registration.
 New Zealand
  • Helipro
 Sweden
  • Osterman Helicopter AB
 Switzerland
  • Heliswiss
 United States
  • Clear Creek Copters
  • Helipro Completions
  • Rotorcraft Support
  • San Joaquin Helicopters
  • WorldWind Helicopters

Operatori guvernamentali


California Department of Forestry "Super Huey", formerly an EH-1H, assigned to the Bieber Helitack crew, takes off from the Mojave Airport
 United States
  • California Department of Forestry
  • NASA
  • United States Border Patrol
  • United States Forest Service
  • Washington State Department of Natural Resources

Operatori stingerea incendiilor

 Italy
  • Vigili del Fuoco
 United States
  • Orange County Fire Authority
  • Sacramento Metropolitan Fire District
  • Kern County Fire Department
  • Florida Division of Forestry
  • California Department of Forestry and Fire Protection
  • San Diego County Sheriff's Department ASTREA unit in cooperation with Calfire (ASTREA flies two 205A1++ Fire/Rescue helicopters carrying CalFire helitack crews)

Medical operators

 United States
  • Dare County EMS
 Iran
  • Red Crescent Society of the Islamic Republic of Iran

Police operators

 Brazil
  • Brazilian Federal Police
  • Civil Police of Rio de Janeiro State
  • Military Police of Rio de Janeiro State
 Mexico
  • Federal Preventive Police
 Philippines
  • Philippine National Police
 Thailand
  • Royal Thai Police
 United States
  • United States Border Patrol
  • Las Vegas Metropolitan Police Department
  • Monroe County Sheriff's Office
  • San Bernardino County Sheriff's Department
  • Seminole County Sheriff's Office
  • Ventura County Sheriff's Department

 

Caracteristici (205)



 

  • Echipaj: 1-2
  • Capacitate: 3.000 lb (1,360 kg), inclusiv până la 8-9 pasageri, mărfuri sau echivalent
  • Lungime: 41 ft 8 in (12.69 m)
  • Diametrul rotor: 48 ft 0 în (14.63 m)
  • Înălţime: 14 ft 7 în (4.5 m)
  • Zona de disc: 1808 ft ² (168.0 mp)
  • Greutate gol : 4600 lb (2,085 kg)
  • Greutate încărcat: lb (kg)
  • Sarcina utilă: lb (kg)
  • Max. greutate la decolare : 9.500 lb (4,310 kg)
  • Motopropulsor : 1 × Lycoming T53 -L-11A turbocilindre , 1100 SHP (820 kW)
Performanţă
  • Viteza maximă : 120 noduri (135 mph, 220 km / h)
  • Viteza de croaziera : 111 noduri (125 mph, 205 km / h)
  • Viteza de stand : noduri (mph, km / h)
  • Gama : 300 nm (mi, 533 km)
  • Plafon de serviciu : 19,390 ft (5,910 m)
  • Rata de urcare : 1755 ft / min (8,9 m / s)
  • Disc de încărcare : lb / ft ² (kg / m²)
  • Putere / masa : HP / lb (W / kg)

Sursa Wikipedia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu