Elicopterul Hughes (mai târziu McDonnell Douglas) Apache are o lunga istorie de dezvoltare, care s-a lovit de probleme tehnice şi financiare. În toata acesta perioada,el s-a maturizat în cel mai eficient elicopter de atac aflat in serviciu din zilele noastre.
În anul 1972 a fost anunţată de catre US Army cererea oficiala de ofertă pentru un elicopter avansat de atac, AAH( Advanced Attack Helicopter) AAH urma să fie un înlocuitor pentru prima generatie de aparate AH-1 Huey-Cobra, care işi dovediseră valoarea ca elicopter de atac specializate în ultima etapa a Războiului din Vietnam. Noul aparat trebuia să zboare şi noaptea, bine echipat, pe viitoarele câmpuri de luptă din Europa.
Elicopterul YAH-63 |
Au fost depuse oferte pentru noul elicopter din partea a cinci companii- Bell, Boeing-Vertol(în echipă cu Grumman Aerospace), Hughes,Lockheed şi Sikorsky.. Fără să fie o surpriză , proiectul Bell Helicopter Texatron era in capul listei. El a înglobat cea mai vastă experienţă faţă de ceilalţi competitori şi aparatul care a rezultat YAH-63 (Bell Model 409) arăta ca un elicopter de atac pursânge.Proiectanţii companiei Hughes au dezvoltat înfăţişarea unghiulară şi ciudată a aparatului Model77 care , pentru USA Army, a devenit YAH-64
Testarea elicopterului avansat de atac
Pe 22 iunie 1973, Departamentul Apărări al Statelor Unite al Americii a anunţat că proiectele Bell YAH- 63 şi Hughes YAH- 64 au fost alese pentru a concura la stabilirea viitorului elicopter avansat de atac .
Acest anunţ a lansta faza I a competitiei, în care ambele firme urmau să ia parte la un concurs de evaluare, pentru care trebuia să construiasca şi să zboare cu două prototipuri la care se adaugă un aparat pentru testare la sol-aşa numitul GTV(Ground Test Vehicle). Pe 10 decembrie 1976 , după ce a revăzut testele de evaluare, Secretarul de Stat pentru Apărare a anunţat că aparatul Hughes YAH 64 a devenit cîstigătorul competiţiei pentru elicopterul avansat de atac AH-64.
DATE TEHNICE
Dimensiuni
Lungime totală, cu rotorul care se învârte: | 17,73m |
Diametrul rotorului principal: | 14,63m |
Diametrul rotorului din coadă: | 2,79m |
Înălțime: | 4,05m |
Înălțime cu radarul Longbow montat: | 4,95m |
Zona discului rotorului rincipal: | 168,11m² |
Zona discului rotorului din coadă: | 6,13m² |
Anvergură: | 5,23m |
Anvergură ampenaj orizontal: | 3,40m |
Ampatament: | 10,59m |
Ecartament: | 2,03m |
Distanța maximă față de sol (cînd se rotește): | 3,59m |
Performanțe
Viteza de croazieră: | 273km/h |
Viteza de croazieră, cu radar Longbow: | 262km/h |
Viteza maximă de ascensiune la nivelul mării: | 803m/minut |
Viteza maximă de ascensiune la nivelul mării, cu radar Longbow: | 737m/minut |
Plafonul de zbor (fără efect de sol): | 3206m |
Plafonul de zbor (fără efect de sol), cu radar Longbow: | 2889m |
Armament
Tunul M230E1
Acest tun foarte mobil poate asigura un câmp de tragere în unghi de 11° în sus și 60° în jos față de linia mediană. Această facilitate îi permite elicopterului Apache să vizeze și ținte aeriene.HYDRA 70
Hydra 70 este o rachetă neghidată de 70mm. Pentru utilizarea de pe Apache, aceasta este trasă de pe lansatoare de rachetă cu 19 tuburi de tragere și este disponibilă cu o varietate de focoase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu