Translate

sâmbătă, 17 decembrie 2011

Avionul Lockeed U-2 "Dragon Lady"

U-2R afost în serviciu încă de la sfârşitul anului 1967

  
           Începând cu anii 1950, forma misterioasa a avionului Lockeed U-2 a plutit în linişte deasupra tuturor punctelor fierbinţi de deasupra Pământului înregistrând activitatea  de dedesubt din poziţii avantajoase aflate mult deasupra norilor. După ce a suferit o reproiectare completă la jumătatea anilor 1960, pentru a deveni U-2R, mult mai mare şi mai performant, acest observator din umbră a rămas până în prezent unul din principalele mijloace de colectare de informaţii ale Americii.
         
            Graţios şi totodată bine adaptat necesităţilor pentru care a fost proiectat, avionul U-2 al companiei Lockeed s-a ridicat ân aer pentru prima data pe  1august1955. El afost proiectat şi construit ân secret pentru Central Inteliigence Agency (CIA) şi a fost folosit pentru a furniza acestei organizaţii imagini foto ale instalaţiilor aflate adânc ân  teritoriul Uniunii Sovietice. Primele variante de U-2  au fost achiziţionate de  către US Air Force, iar acestea au fost implicate în misiuni de recunoastere care au inclus şi culegerea de date despre partuculele nucleare rezultate în urma testelor sovietice cu bomba atomică. În 1962 aparatele U-2 din carul USAFau fost implicatefoarte activ în zboruri deasupra Cubei în timpul Crizei Rachetelor.

 
 
             Primele variante de la U-2A până la U-2G  au atins un record remarcabil în serviciu îndeplinind mii de misiuni desupra unor teritorii ostile pentru a furniza Statelor Unite informaţii importante-începâmd cu sfarsitul anilor1950 şi începutul anilor 1960, totodată adunând şi numeroase date ştiinţifice în timpul zborului la mare altitudine, date legate de performanţele la intrarea în atmosferă şi de experienţele nucleare.Începând cu anul 1964 aparatul afost folosit deasupre Vietnamului măcinat de lupte.


  Când au intrat pentru prima dată în serviciu avioanele U-2A
  nu erau vopsite. Însă la începutul anilor 1960, aparatele operate
      de CIA adoptaseră deja schema de culori cunoscută mai bine, 
      ele fiind complet negre.
                Până la jumătatea anului1960 numărul de aparate U2 din primele variante scazuse în mod dramatic din cauza pierderilor, în timp ce solicitările legate de spionaj erau în creştere. Între timp Lockeed a investigat modul în care putea moderniza proiectul si in cele din urmă, a venit cu o variantă mai mare,cu sarcina utila şi o distamţă de zbor mai mare. În urma unei solicitări din partea CIA, ca operator principal de U-2, primele 6 avioane au mers către Agentie, următoarele 6 ajungând la US Air Force. Noua aeronavă a intrat in serviciu la puţin timp după ce a efectuat zborul inaugural în anul 1967 şi în scurt timpea s-a dovedit a fi superioară din aproape toate punctele de vedre în comparaţie cu primele variante. În afară de cresterea sarcinii utile, şi al plafonului de zbor, aterizarea era mult mai uşoară corectându-se astfel o problemă care afectasa primele avioane.


AVIONUL AGENŢIEI  
Avioanele aparţinând CIA au intrat imediat în serviciu, operând pe baze din mai multe părţi ale lumii, mai ales din Taiwan, unde fusese trimise două aparate în 1968 pentru a opera cu însemnele nţionaliştilor chinezi. Acest program s-a încheiat în 1974 şi odată cu el, şi utilizarea de către CIA a aeronavei, toate exemplarele fiind trecute  apoi la Air Force. Avioanele U-2R  din cadrul US Air Force au fost folosite intens în timpul războiului din Vietnam, în principal la baza Forţelor Regale Aeriene  Thailandeze U-Tapao Thailanda.
Avionul U+2 a rămas activ in serviciu şi în timpul Războiului  din Irak
TESTELE PE PORTAVION
În noiembrie 1969, pilotul de testare de la Lockeed Bill Park patru piloţi CIA transferaţi la baza NASA  din Wallops Island au început să dezvolte o nouă capacitate. USS  America astepta în largul coastelor în timp ce Park  se pregătea să facă prima aterizare cu un avion U-2 pe un portavion. În ciuda succesului de a ateriya pe un portavion această capacitate a lui U-2R  de a opera de pe un portavion nu a fost  niciodată folosită în operaţiuni dincauza  întreruperii mari pe care o provocau operaţiunile cu U-2 pentru formaţiunea de aioane aflate la bordul portavionului. Cu toate acestea piloţii CIA  au rămas calificaţi pentru mai multi ani pentru zborurile de la bordul portavioanelor.
                             Pentru o vizionare cât mai buna a clipului,  daţi dublu click pe player
                                                        
                                                 DATE TEHNICE




Rol  de recunoaştere
Producător Lockheed Skunk Works
Lockheed Martin
Proiectant Clarence "Kelly" Johnson
În primul  zbor 1 august 1955
Introducere 1957
Stare Activ
Utilizatori primar Statele Unite ale Americii Air Force
Agenţia Centrală de Informaţii
Air Force
NASA
Numaru construit               86

































































































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu