U-2R afost în serviciu încă de la sfârşitul anului 1967 |
Începând cu anii 1950, forma misterioasa a avionului Lockeed U-2 a plutit în linişte deasupra tuturor punctelor fierbinţi de deasupra Pământului înregistrând activitatea de dedesubt din poziţii avantajoase aflate mult deasupra norilor. După ce a suferit o reproiectare completă la jumătatea anilor 1960, pentru a deveni U-2R, mult mai mare şi mai performant, acest observator din umbră a rămas până în prezent unul din principalele mijloace de colectare de informaţii ale Americii.
Graţios şi totodată bine adaptat necesităţilor pentru care a fost proiectat, avionul U-2 al companiei Lockeed s-a ridicat ân aer pentru prima data pe 1august1955. El afost proiectat şi construit ân secret pentru Central Inteliigence Agency (CIA) şi a fost folosit pentru a furniza acestei organizaţii imagini foto ale instalaţiilor aflate adânc ân teritoriul Uniunii Sovietice. Primele variante de U-2 au fost achiziţionate de către US Air Force, iar acestea au fost implicate în misiuni de recunoastere care au inclus şi culegerea de date despre partuculele nucleare rezultate în urma testelor sovietice cu bomba atomică. În 1962 aparatele U-2 din carul USAFau fost implicatefoarte activ în zboruri deasupra Cubei în timpul Crizei Rachetelor.
AVIONUL AGENŢIEI
Avioanele aparţinând CIA au intrat imediat în serviciu, operând pe baze din mai multe părţi ale lumii, mai ales din Taiwan, unde fusese trimise două aparate în 1968 pentru a opera cu însemnele nţionaliştilor chinezi. Acest program s-a încheiat în 1974 şi odată cu el, şi utilizarea de către CIA a aeronavei, toate exemplarele fiind trecute apoi la Air Force. Avioanele U-2R din cadrul US Air Force au fost folosite intens în timpul războiului din Vietnam, în principal la baza Forţelor Regale Aeriene Thailandeze U-Tapao Thailanda.
Avionul U+2 a rămas activ in serviciu şi în timpul Războiului din Irak |
În noiembrie 1969, pilotul de testare de la Lockeed Bill Park patru piloţi CIA transferaţi la baza NASA din Wallops Island au început să dezvolte o nouă capacitate. USS America astepta în largul coastelor în timp ce Park se pregătea să facă prima aterizare cu un avion U-2 pe un portavion. În ciuda succesului de a ateriya pe un portavion această capacitate a lui U-2R de a opera de pe un portavion nu a fost niciodată folosită în operaţiuni dincauza întreruperii mari pe care o provocau operaţiunile cu U-2 pentru formaţiunea de aioane aflate la bordul portavionului. Cu toate acestea piloţii CIA au rămas calificaţi pentru mai multi ani pentru zborurile de la bordul portavioanelor.
Pentru o vizionare cât mai buna a clipului, daţi dublu click pe player
DATE TEHNICE
Rol | de recunoaştere |
---|---|
Producător | Lockheed Skunk Works Lockheed Martin |
Proiectant | Clarence "Kelly" Johnson |
În primul zbor | 1 august 1955 |
Introducere | 1957 |
Stare | Activ |
Utilizatori primar | Statele Unite ale Americii Air Force Agenţia Centrală de Informaţii Air Force NASA |
Numaru construit 86 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu