Translate

vineri, 30 decembrie 2011

P-51 Mustang

P-51 Mustang
              P-51 Mustang  a fost fără discuţie cel mai bun avion operaţional de vânătoare cu motor cu piston construit vreodată. Cu ajutorul aparatelor P-51 Mustang, bombardierele grele au putut să ducă războiul în inima celui dea-al Treile Reich înregistrâd pierderi acceptabile. De aceea , P-51 poate pretinde, pe bună dreptate  titlul de "avionul  de vânătoare care a câştigat războiul".

             North American P-51 Mustang a fost un avion de vânătoare monoloc, cu rază lungă de acțiune, care a intrat în serviciul forțelor aeriene aliate în a doua jumătate a celui de-al Doilea Război Mondial. Avionul P-51 Mustang a fost recunoscut ca unul dintre cele mai performante avioane de vânătoare .
Avionul P-51 Mustang zbura în misiunile de război ca escortă pentru bombardiere în raidurile asupra Germaniei naziste, ajutând la asigurarea superiorității aeriene aliate. De asemenea, a participat la luptele împotriva Japoniei în Războiul din Pacific. A intrat în acțiune și în Războiul din Coreea ca principal avion de vânătoare al Națiunilor Unite, dar a fost ulterior înlocuit de avioanele cu reacție, fiind folosit doar în rolul de avion de atac la sol.
F6F Helicat
            În timpul celui de-al Doilea Război Mondial au existat avioane de vânătoare mai agile şi mai rapide decât P-51, avioane de vânătoare care  aveau o putere de foc mai mare, avioane mult mai versatile şi avioane construite în număr mult mai mare. Chiar şi printre printre aparatele americane din aceaşi perioadă,Grumman F6F Helicat, vira mult mai scurt, Vought F4U Corsair avea un armament mult mai bun, iar Republic P-47 Thunderbolt era mult mai agil într-o luptă aeriană.
F4U Corsair
Puţini sunt cei care pot spune  că
alte avioane de vânătoare au fost mai importante decât îndrăgitul Mustang,deşi o evaluare obiectivă ajunge la concluzia  că Mustangu-ul avea şi neajunsuri: foarte mari la manşă, viteza de aterizare mare şi caracteristici "nărăvaşe" la decolare, toate acestea reducând drastic eficienţa avionului.
             
Republic P-47 Thunderbolt
         Aparatul Mustang a avut o naştere remarcabilă;  se spune  că a fost proiectat, construit şi testat în numai 180 de zile. Şi mai remarcabil este faptul că iniţial i s-a cerut companiei North American Aviation să producă aparatul Curtiss P-40  cu specificţia RAF, dar tânăra companie arăspuns că poate proiecta şi construi un avion de vânătoare superior de concepţie propie. În forma sainiţială, aparatul Mustang  s-a dovedit a avea performanţe excelente la joasă altitudine,  iar primele versiuni au avut o carieră de succes ca avion de vânătoare -bombardament şi de recunoaştere tactică. Cu toate acestea, performanţele motoarelor Alison scădeau considerabil la mare altitudine, limitând astfel utilitatea aparatului pentru rolul pur de avion de vânătoare. Chiar dacă ar fi fost numai un avion de vânătoare bombardament la joasă altitudine şi recunoaştere, Mustangu-ul merită să fie amintit ca unul dintre cele mai importante avioane din istorie.
          Aparatul Mustang a fost transformat în întregimeprin înlocuirea motorului iniţial cu unul Rolls-Royce Merlin. Propulsia  Merlin a oferit performanţele la mare altitudine, în timp ce alte modificări au vizat îmbumătăţirea armamentului aparatului şi a câmpului vizual al pilotului. Cu noile motorizări, ultimile versiuni de Mustang au depăşit ca performanţe  orice alt avion de vânătoare din cadrulUSAAF. Acest avion a fost construit apoi în număr foarte  mare, fiind introdus imediat în serviciu.

                               Cabina avionului Mustang a fost comparată cu cea a unei maşini sport
                               de mare clasă şi, pentru că asigura un confort general bun , vizibilitate şi 
                               operare usoară, P-51 a fost catalogat ca fiind cel mai bun avion american din
                               timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Deşi aparatul a fost folosit în toate teatrele de operaţiuni şi a avut o diversitate de roluri, misiunea clsică a aparatulor Mustang a fost escortarea bombardierelor USSAF în tumpul raidurilor pe timp de zi desfăţurate deasupra Reich-ului. Odată cu apariţia Mustang-ului, bombardierele puteau fi escortate  pe tot timpul zborului către ţinte  de un avion de vânătoare capabil să facă faţă din toate punctele de vedere aparatelor germane Messerschmitt Bf 109 şi Focke-Wulf Fw 190. Acest lucru a păstrat numărul pierderilor din rândul bombardierelor la un nivel acceptabil şi a permis USSAF şi RAF să continue atacurile permanente care, în cele din urmă, au dus la prăbuşirea celui de-al Treilea Reich.
          Apariţia motoarelor cu reacţie  a facut ca avionul P-51 să devină depaşit pentru rolul de avion de vânătoare, în timp ce motorul său răcit cu lichid  şi radiatorul mutat pe intrados  l-au facut mult prea vulnerabil în cazul atacurilor de la sol. După război, mulţi operatori au preferat avioanele P-47 Thunderbolt în locul avioanelor P-51 şi încet încet Mustangul a dispărut Cu toate acestea, pentru scurt timp, el a servit în apărarea continentală a Statelor Unite ale Americii şi a jucat un rol major în timpul Războiului din Coreea.  La  începutul anilor 1970, avioanele Mustang încă mai erau în acţiune în conflictele de mică avengură deasupra Americii Centrale.
          Faptele de glorie ale avioanelor Mustang din timpul celui de-al Doilea Război Mondial au fost mai mult decât suficiente pentru ca acest avion  să constituie un  reper important în istoria aviaţiei. În prezent, avioanele P-51 continua să domine scena competiţiilor aeronautice şi sunt printre cele mai populare şi aplaudate "păsări de pradă"
         

Caracteristici

  • Echipaj: 1
  • Lungime: 9,83 m
  • Anvergură: 11,28 m
  • Înălțime: 4,17 m
  • Greutate proprie: 3465 kg
  • Greutate cu încărcătură maximă: 5490 kg
  • Putere motor: (Packard V-1650-7) 1490 CP (1111 kW) la 3000 rpm

 Performanțe

  • Viteză maximă: 703 km/h la altitudinea 7620 m
  • Viteză de croazieră: 580 km/h
  • Rază de acțiune: 2755 km (cu rezervoare suplimentare)
  • Altitudine maximă: 12770 m
  • Viteză ascensională: 16,3 m/s
  • Raport putere/masă: 300 W/kg

 Armament

  • 6 mitraliere de 0.50 in (12,7 mm) Browning MG53-2
  • până la 900 kg de bombe
  • 10 rachete de 5 in (127 mm)

Tracțiune

Modelul P-51D Mustang era propulsat de motorul Packard V-1650-7, o versiune construită sub licență a motorului Rolls-Royce Merlin 61. Acesta era un motor cu piston cu 12 cilindri (V12) supraalimentat, cu răcire cu lichid, ce dezvolta 1490 CP (1111 kW) la o turație de 3000 rpm. Ulterior, la modelele P-51B și P51C, s-a instalat un dispozitiv de admisie rectangular cu filtru, dispus de fiecare parte a intrării la carburator, sub elice. Gazele arse erau evacuate prin tuburi scurte individuale, care ieșeau la exterior printr-o fantă îngustă.

Sursa Wikipedia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu