Translate

luni, 13 februarie 2012

Grumman F-14 Tomcat

Proiectat să protejeze portavioanele din cadrul US Navy, F-14 a fost printre cele mai bune avioane de interceptare cu rază lungă de acţiune timp de peste 30 de anii, iar în ultima perioadă a fost echipat pentru a desfăţura misiuni aer-sol.
        Ca avangardă a apărării aeriene a US NAVY, avionul Tomcat produs de compania Grumman a rămas unul dintre cele mai puternice  aparate de interceptare timp de peste treizeci de ani. Compania Grumman  a fost hotărâtă  să producă un avion de vânătoare care să poată doborî în luptă  de la mică distanţă aparatele sovietice de tip MIG-21 şi MIG-23 şi a reuşit să fabrice un avion a cărui agilitate a fost mult îmbunătăţită în comparaţie cu aeronava F-4 Phantom pe care o înlocuia.
Adăugaţi o legendă
         Deşi a fost pus în umbră în ceea ce priveşte manexrabilitatea în luptă  de avioanele de vânătoare mult mai  moderne şi care fusese construite special în acest scop, Tomcat a rămas fără egal în ceea ce priveşte capacitatea sa de a distruge ţinte multiple de la mare distanţă.  El putea doborî bombardiere care transportau rachete înainte ca acestea să apuce  să şi lanseze încărcătura sau avioane de vânătoare înainte să intre în raza de acţiune a grupului de portaviopane aparţinător.
          Ca multe avioane şi aparatul Tomcat asanblat de cei de la Grumman avea puncte slabe şi puncte forte; dezvoltarea şi prerzentarea aeronavelor F-14 au fost un amestec fascinant de triunf şi tragedie.
           Problemele pe termen lung legate de turboventilatoare TF30 care ehipau aparatele  F-14A  au dus la impunerea limitelor  de manevrabilitate după pierderea  a aproximativ 40 de exemplare.Aceste probleme  au fost remediate  numai o dată cu echiparea  cu motorul F110 a  aeronavelor F-14 A(PLUS) , F-14B şi F-14D a căror producţie a fost în cele din urmă mult restrânsă.


 Cu toate acestea , comunitatea de aparate Tomcat din cadrul Marinei Statelor Unite s-a bucurat de renaştere târzie. Sfârşitul Războiului Rece  a dus la o restrângere drastică a numărului de aparate F-14 , restructurare care a fost urmată de  desfinţarea multor escadrile istorice. După ce acest proces a fost finalizat, unităţile care au rămas au jucat un rol mult mai mare în cadrul operaţiunilor aeriene desfăşurate de US Navy, avioanele Tomcat îndeplinind  importante misiuni de atac aer-sol  în cadrul Operaţiunilor Enduring Freedom şi Iraq Freedom, înainte sa fie retrase complet din serviciul american în 2006.

Exporturi 
Iranul a fost singurul client la export al avioanelor Tomcat , iar în durata de folosire a flotei este surprinzător de mare. Aparatele iraniene F-14  şi-au demonstrat curajul în misiun  aer-aer  mult mai convingător decât cele din cadrul US Navy, ele opţinând numeroase victorii aeriene împotriva avioanelor cu reacţie irakiene.  

Caracteristici generale:

  • Echipaj: 1-2
  • Lungime: 18,6 m (61 ft 9 in)
  • Anvergură: 64 ft întins, 38 ft în săgeată (19 m / 11.4 m)
  • Înălțime: (4.8 m)
  • Greutate (gol): 19,000 kg (42,000 lb)
  • Greutate încărcat: 28,000 kg (61,000 lb)
  • Greutate maximă la decolare: 32,805 kg (72,900 lb)
  • Motor: 2× General Electric F110-GE-400 turboventilator cu postcombustie, 13,810 lbf fără postcombustie, 27,800 lbf cu postcombustie (72 kN / 126 kN) fiecare

Performanțe

  • Viteză maximă: Mach 2.34 la altitudine, 1,544 mph (2,485 km/h)
  • Rază de luptă: 576 mi (927 km)
  • Plafon de serviciu: 50,000+ ft (16,000+ m)
  • Viteză ascensională: 45,000+ ft/min (230+ m/s)

Armament

13,000 lb (5,900 kg) de muniție, inclusiv:
  • Tunuri: 1× M61 Vulcan 20 mm Tun Gatling
  • Rachete ghidate:
    • Aer-aer: Rachete aer-aer AIM-54 Phoenix, AIM-7 Sparrow și AIM-9 Sidewinder
  • Configurații de luptă:
    • 2× AIM-9 + 6× AIM-54
    • 2× AIM-9 + 2× AIM-54 + 3× AIM-7
    • 2× AIM-9 + 4× AIM-54 + 2× AIM-7
    • 2× AIM-9 + 6× AIM-7
    • 4× AIM-9 + 4× AIM-54
    • 4× AIM-9 + 4× AIM-7
  • Bombe: GBU-10, GBU-12, GBU-16, GBU-24, GBU-24E Paveway I/II/III LGB, GBU-31, GBU-38 JDAM, Mk-20 Rockeye II, Mk-82, Mk-83 și Mk-84

Avionică

  • Radar Hughes AN/APG-71
  • AN/ASN-130 INS, IRST, TCS

Un comentariu:

  1. A fost mai bun ca inlocuitorul sau F 18 care deja este in scoatere din uz ( poate pentru ca F 18 se baza pe un proiect vechi de cca. un sfert de secol) dar nu a supravietuit mai mult ca predecesorul sau F 4 Phantom II.
    Excelent Blog.

    RăspundețiȘtergere