Ca avangardă a apărării aeriene a US NAVY, avionul Tomcat produs de compania Grumman a rămas unul dintre cele mai puternice aparate de interceptare timp de peste treizeci de ani. Compania Grumman a fost hotărâtă să producă un avion de vânătoare care să poată doborî în luptă de la mică distanţă aparatele sovietice de tip MIG-21 şi MIG-23 şi a reuşit să fabrice un avion a cărui agilitate a fost mult îmbunătăţită în comparaţie cu aeronava F-4 Phantom pe care o înlocuia.
Adăugaţi o legendă |
Ca multe avioane şi aparatul Tomcat asanblat de cei de la Grumman avea puncte slabe şi puncte forte; dezvoltarea şi prerzentarea aeronavelor F-14 au fost un amestec fascinant de triunf şi tragedie.
Problemele pe termen lung legate de turboventilatoare TF30 care ehipau aparatele F-14A au dus la impunerea limitelor de manevrabilitate după pierderea a aproximativ 40 de exemplare.Aceste probleme au fost remediate numai o dată cu echiparea cu motorul F110 a aeronavelor F-14 A(PLUS) , F-14B şi F-14D a căror producţie a fost în cele din urmă mult restrânsă.
Cu toate acestea , comunitatea de aparate Tomcat din cadrul Marinei Statelor Unite s-a bucurat de renaştere târzie. Sfârşitul Războiului Rece a dus la o restrângere drastică a numărului de aparate F-14 , restructurare care a fost urmată de desfinţarea multor escadrile istorice. După ce acest proces a fost finalizat, unităţile care au rămas au jucat un rol mult mai mare în cadrul operaţiunilor aeriene desfăşurate de US Navy, avioanele Tomcat îndeplinind importante misiuni de atac aer-sol în cadrul Operaţiunilor Enduring Freedom şi Iraq Freedom, înainte sa fie retrase complet din serviciul american în 2006.
Exporturi
Iranul a fost singurul client la export al avioanelor Tomcat , iar în durata de folosire a flotei este surprinzător de mare. Aparatele iraniene F-14 şi-au demonstrat curajul în misiun aer-aer mult mai convingător decât cele din cadrul US Navy, ele opţinând numeroase victorii aeriene împotriva avioanelor cu reacţie irakiene.
Caracteristici generale:
- Echipaj: 1-2
- Lungime: 18,6 m (61 ft 9 in)
- Anvergură: 64 ft întins, 38 ft în săgeată (19 m / 11.4 m)
- Înălțime: (4.8 m)
- Greutate (gol): 19,000 kg (42,000 lb)
- Greutate încărcat: 28,000 kg (61,000 lb)
- Greutate maximă la decolare: 32,805 kg (72,900 lb)
- Motor: 2× General Electric F110-GE-400 turboventilator cu postcombustie, 13,810 lbf fără postcombustie, 27,800 lbf cu postcombustie (72 kN / 126 kN) fiecare
Performanțe
- Viteză maximă: Mach 2.34 la altitudine, 1,544 mph (2,485 km/h)
- Rază de luptă: 576 mi (927 km)
- Plafon de serviciu: 50,000+ ft (16,000+ m)
- Viteză ascensională: 45,000+ ft/min (230+ m/s)
Armament
13,000 lb (5,900 kg) de muniție, inclusiv:- Tunuri: 1× M61 Vulcan 20 mm Tun Gatling
- Rachete ghidate:
- Aer-aer: Rachete aer-aer AIM-54 Phoenix, AIM-7 Sparrow și AIM-9 Sidewinder
- Configurații de luptă:
- 2× AIM-9 + 6× AIM-54
- 2× AIM-9 + 2× AIM-54 + 3× AIM-7
- 2× AIM-9 + 4× AIM-54 + 2× AIM-7
- 2× AIM-9 + 6× AIM-7
- 4× AIM-9 + 4× AIM-54
- 4× AIM-9 + 4× AIM-7
- Bombe: GBU-10, GBU-12, GBU-16, GBU-24, GBU-24E Paveway I/II/III LGB, GBU-31, GBU-38 JDAM, Mk-20 Rockeye II, Mk-82, Mk-83 și Mk-84
Avionică
- Radar Hughes AN/APG-71
- AN/ASN-130 INS, IRST, TCS
A fost mai bun ca inlocuitorul sau F 18 care deja este in scoatere din uz ( poate pentru ca F 18 se baza pe un proiect vechi de cca. un sfert de secol) dar nu a supravietuit mai mult ca predecesorul sau F 4 Phantom II.
RăspundețiȘtergereExcelent Blog.