Proiectate conform unei cerinţe a US Marine Corps care menţiona un elicopter de asalt greu , aparatele Sikorskz S-65 şi mai târziu S-80 sunt printre cele mai importante şi capabile aparate militare cu aripă rotativă.
Elicopterul MH-53 Sea Dragon a fost dezvoltat pentru US Navy ca aparat specializat în dragarea minelor. Printre caracteristicile cele mai evidente ale variantei se află oglinzile montate în bot şi flotoare mult mai mari în care transportă combustibil. În timpul operaţiunilor de dragare de mine, elicopterul "trage" după el prin apă "o sanie" pentru strângerea minelor , zburând mult mai mult timp la putere maximă şi consumând mult mai mult combustibil decât ar face-o într-o misiune normală.
S-80 |
Între timp US Navy folosea pentru misiunile de dragare de mine elicopterul cu două motoare H-53 cu denumirea RH-53, dar a considerat că puterea suplimentară a aparatului CH-53 E îl poate transforma într-un vehicul de dragare mult mai capabil. Rezultatul a fost apariţia variantei MH-53 E Sea Dragon. Aparate similire au ajuns şi în Japonia
Pe de altă parte USAF au devenit interesante de performanţele excepţionale ale elicopterului H-53 . Lotul lor iniţial de aparate de transport CH-53 a fost în scurt timp urmate de o serie de elicoptere specializate HH-53 mult mai avansate, pentru misiuni de luptă şi căutare şi salvare- aşa- numitele misiuni CSAR(Combat Search-And-Rescue) menite a fi utilizate deasupra Vietnamului. Varianta "HH" a avut succes extraordinar, iar după încheierea războiului a fost dezvoltată variantele mult mai avansate HH-53, apoi la standardul MH-53 Pave Low. Acesta din urmă nu a preluat numai misiunile de tip CSAR, dar a devenit din ce în ce mai important ca aparat de infiltrare /evacuare pentru trupele speciale şi ca elicopter de sprijin. Elicopterele MH-53J din carul USAF au fost o componentă vitală în timpul primei misiuni din timpul Operaţiunii Furtună în Deşert, care a anihilat foarte rapid sistemul de apărare aeriană irakian.
Elicopterul S-65 şi-a găsit clienţi şi pe piaţa externă:Germania (care va desfăşura un program masiv de modernizare) şi statul Israel menţinănd menţinând o flotă importantă de stfel de aeronave şi în 2010, în timp ce Austria a fost un operator trecător S-65, iar Iranul mai are probabil doar trei aparate RH-53 care au supravieţuit dint-o flotă mult mai numeroasă.
USAF a redus dramatic numărul de aparate H-53 în 2008, dar US Marines şi US Navy rămân fidele acestui elicopter , pe măsură ce dezvoltă varianta radical modernizată CH-53K
CH-53 Sea Stallion | |
---|---|
Rol | misiuni CSAR(Combat Search-And-Rescue) |
Producător | Sikorsky Aircraft |
Primul zbor | YCH-53: 14 octombrie 1964 |
Introducere | 1966 |
Stare | Activă de serviciu |
Utilizatorii primari | Statele Unite ale Americii Marine Corps Statele Unite ale Americii Navy Armata germană Israelian Air Force |
Produs | 1964-1978 |
Variante | HH-53 "Super Jolly Gigant Verde" / MH-53 Pave Low |
Dezvoltat în | CH-53E Super Stallion |
Specificatii (CH-53D)
Caracteristici generale
- Echipaj: 2 piloti, 1 sau mai multe șefi de echipaj
- Capacitate: 38 trupe (55 in configuratie alternativa) sau 24 de tărgi
- Lungime: 88 ft 6 in (26.97 m)
- Diametrul rotor: 72 ft 2,8 în (22.01 m)
- Înălțime: 24 ft 11 in (7,6 m)
- Zona disc: 4098.1 metri patrati (380.48 m²)
- Palete : ANCA MOD 0011
- Greutate gol : 23628 lb (10,740 kg)
- Greutate încărcat: 33,500 lb (15,227 kg)
- Sarcina utilă: 8.000 lb (3,630 kg)
- Max. Greutate decolare : 42.000 lb (19,100 kg)
- Grup motopropulsor : 2 × General Electric T64-GE-413 turbo , 3925 SHP (2927 kW) pentru fiecare
- Lățime (aripi stub): 28 ft 4 in (8.64 m)
- Lățime (fuselaj): 15 ft 6 in (4.7 m)
- Sistemele cu rotor: 6 lame de pe rotor principal
- Viteza maximă : 170 noduri (196 mph, 315 km / h)
- Viteza de croaziera : 150 kt (173 mph, 278 km / h)
- Gama : 540 INM (1.000 km)
- Raza de luptă : 100 km (160 km) 95 km
- Gama de bac : 886 NMI (1,640 km)
- Plafonul de serviciu : 16,750 ft (5,106 m)
- Rata de urcare : 2460 ft / min (12,5 m / s)
- Disc de încărcare : 8.95 lb / sq ft ()
- Două uși montate .50 BMG GAU-15 / A mitraliere. Unele au o rampă .50 BMG GAU-21 mitraliera.
- CH-53Gs are două mitraliere în ușile laterale 7.62 mm MG3 , care urmează să fie înlocuite de două .50 BMG M3M/GAU-21 .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu