Translate

luni, 3 decembrie 2012

Sikorsky H-53


        


            Proiectate conform unei cerinţe a US Marine Corps care menţiona un elicopter de asalt greu , aparatele Sikorskz S-65 şi mai târziu S-80 sunt printre cele mai importante şi capabile aparate militare cu aripă rotativă.

video


          Elicopterul Sikorsky S-65 a fost selectat de US Marine Corps în 1962 ca noul aparat de transport şi asalt care sa.l înlocuiască pe vechiul H-34. Devenind iniţial la intrarea în serviciu CH-53A Sea Stallion, primul zbor al elicopterului S-65, sub forma prototipului YCH-53A, a avut loc pe 14 octombrie 1964. Propulsat de două motoare turboreactoare cu turbină liberă General Electric  T64 , proiectul avea o rampă în spate pentru încărcare şi în scurt timp şi-a dovedit excepţionala capacitate de a transporta încărcături. A stabilit chiar şi un nou record neofiial pentru un elicopter construit în afara Uniunii Sovietice, cu o sarcină utilă de 12.927Kg.
                                          
            Elicopterul MH-53 Sea Dragon a fost dezvoltat pentru US Navy ca aparat specializat în dragarea minelor. Printre caracteristicile cele mai evidente ale variantei se află oglinzile montate în bot şi flotoare mult mai mari în care transportă combustibil. În timpul operaţiunilor de dragare de mine, elicopterul "trage" după el prin apă  "o sanie" pentru strângerea minelor , zburând mult mai mult timp la putere maximă şi consumând mult mai mult combustibil decât ar face-o într-o  misiune normală.


S-80
 Pentru un aparat atât de mare, Sea Stallion era incredibil de manevrabil ; un elicopter CH-53 A din dotarea US Marine Corps a efectuat în 1968  o serie de tonouri şi lupinguri.  Impresionant cu adevărat de elicopterul Sea Stallion , USMC a mers mai departe şi a achiziţionat varianta îmbunătăţită CH-53E Super Stallion, o aeronavaă atât de evoluată, încât Sikorsky a dat variantei un nou numar S-80.

           Între timp US Navy folosea pentru misiunile de dragare de mine elicopterul cu două motoare H-53 cu denumirea RH-53, dar a considerat că puterea suplimentară a aparatului CH-53 E îl poate transforma într-un vehicul  de dragare mult mai capabil. Rezultatul a fost apariţia variantei MH-53 E Sea Dragon. Aparate similire au ajuns şi în Japonia
        Pe de altă parte USAF au devenit interesante de performanţele excepţionale ale elicopterului H-53 . Lotul lor iniţial de aparate de transport CH-53 a fost în scurt timp urmate de o serie de elicoptere specializate HH-53 mult mai avansate, pentru misiuni de luptă  şi căutare şi salvare- aşa- numitele misiuni CSAR(Combat Search-And-Rescue) menite a fi utilizate  deasupra Vietnamului. Varianta "HH" a avut succes extraordinar, iar după încheierea războiului a fost dezvoltată variantele mult mai avansate HH-53, apoi la standardul MH-53 Pave Low. Acesta din urmă nu a preluat numai misiunile de tip CSAR, dar a devenit din ce în ce mai important ca aparat de infiltrare /evacuare pentru trupele speciale şi ca elicopter de sprijin. Elicopterele MH-53J din carul USAF au fost o componentă vitală în timpul primei misiuni din timpul Operaţiunii Furtună în Deşert, care a anihilat foarte rapid sistemul de apărare aeriană irakian.
             Elicopterul S-65 şi-a găsit clienţi şi pe piaţa externă:Germania  (care va desfăşura un program masiv de modernizare) şi statul Israel  menţinănd menţinând o flotă importantă de stfel de aeronave şi în 2010, în timp ce Austria a fost un operator  trecător S-65, iar Iranul mai are probabil doar trei aparate RH-53 care au supravieţuit dint-o flotă mult mai numeroasă.
            USAF a redus dramatic numărul de aparate H-53 în 2008, dar US Marines şi US Navy rămân fidele acestui elicopter , pe măsură ce dezvoltă varianta  radical modernizată CH-53K

CH-53 Sea Stallion
Rol misiuni CSAR(Combat Search-And-Rescue)
Producător Sikorsky Aircraft
Primul zbor YCH-53: 14 octombrie 1964
Introducere 1966
Stare Activă de serviciu
Utilizatorii primari Statele Unite ale Americii Marine Corps
Statele Unite ale Americii Navy
Armata germană
Israelian Air Force
Produs 1964-1978
Variante HH-53 "Super Jolly Gigant Verde" / MH-53 Pave Low
Dezvoltat în CH-53E Super Stallion

                                   Specificatii (CH-53D)

                            CH-53D Sea Stallion Drawing.svg

Caracteristici generale
  • Echipaj: 2 piloti, 1 sau mai multe șefi de echipaj
  • Capacitate: 38 trupe (55 in configuratie alternativa) sau 24 de tărgi
  • Lungime: 88 ft 6 in (26.97 m)
  • Diametrul rotor: 72 ft 2,8 în (22.01 m)
  • Înălțime: 24 ft 11 in (7,6 m)
  • Zona disc: 4098.1 metri patrati (380.48 m²)
  • Palete : ANCA MOD 0011
  • Greutate gol : 23628 lb (10,740 kg)
  • Greutate încărcat: 33,500 lb (15,227 kg)
  • Sarcina utilă: 8.000 lb (3,630 kg)
  • Max. Greutate decolare : 42.000 lb (19,100 kg)
  • Grup motopropulsor : 2 × General Electric T64-GE-413 turbo , 3925 SHP (2927 kW) pentru fiecare
  • Lățime (aripi stub): 28 ft 4 in (8.64 m)
  • Lățime (fuselaj): 15 ft 6 in (4.7 m)
  • Sistemele cu rotor: 6 lame de pe rotor principal
Performanță
  • Viteza maximă : 170 noduri (196 mph, 315 km / h)
  • Viteza de croaziera : 150 kt (173 mph, 278 km / h)
  • Gama : 540 INM (1.000 km)
  • Raza de luptă : 100 km (160 km) 95 km
  • Gama de bac : 886 NMI (1,640 km)
  • Plafonul de serviciu : 16,750 ft (5,106 m)
  • Rata de urcare : 2460 ft / min (12,5 m / s)
  • Disc de încărcare : 8.95 lb / sq ft ()
Armament
  • Două uși montate .50 BMG GAU-15 / A mitraliere. Unele au o rampă  .50 BMG GAU-21 mitraliera.
  • CH-53Gs are două mitraliere în ușile laterale 7.62 mm MG3 , care urmează să fie înlocuite de două .50 BMG M3M/GAU-21 .
sursa Wikipedia 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu